TV PROFILENE SA JA TIL UTFORDRING!

På nyåret treffes de på felles lerret. Tid for hjem profilene har nemlig takket ja til den sosiologiske og kreative utfordringen som det prosjektet “To kunstnere - ett lerret” i Mellomrommet, Kronstadparken, fordrer. De har sine respektive karrierer nå, og svaret fra dem var slett ikke gitt. Vi er derfor begeistret over å ha dem i staben denne sesongen! Vi brenner fortsatt for å gi spesialhelsetjenesten et visuelt løft. All inntekt fra dette arbeidet vies derfor Haukeland Universitetssjukehus, øremerket tilpasset utsmykning, og i tett dialog med kunstutvalg og innkjøper ved sykehuset. Prosjektet er en samproduksjon mellom undertegnede og Bara Eiendom. Medkurator er Rebekka Thistel fra Galleri GEO

I HOP PÅ LERRETET: Vi har utfordret de eminente Tid for hjem profilene Kjersti Bergesen og Einar Nilsson til å samarbeide på felles lerret - de sa JA! De har sine respektive karrierer nå, Kjersti med hovedvekt på billedkunst og Einar med nye TV innspillinger, for å nevne noe. Svaret var derfor ikke gitt da vi inviterte dem med i prosjektet «To kunstnere - ett lerret» i Mellomrommet, Kronstadparken. Alle foto i reportasjen: Tove Lise Mossestad.

Publikum kan glede seg, profilene sjekker nemlig inn i Mellomrommet, Inger Bang Lunds vei 16, allerede tidlig på nyåret. Fra mandag 13. januar og med påfølgende vernissage fredag 17. januar har vi kaffe på kanna og åpent for alle.

KJERSTI BERGESEN skilter med en spenstig karrierehistorikk og vi kjenner henne godt fra TV og underholdningssegmentet. Som programskaper, programleder, hagedesigner, vokalist, medkomponist, forfatter og foredragsholder - for å nevne noe - kunne det være skulderklapp nok til å ta seg en solid pust i bakken. Det har ikke Kjersti gjort. Med rykende fersk kunstutdannelse i bagasjen - og nyåpnet soloutstilling på Galleri Oker i Bergen - har hun blikket godt festet på kunstverdenen og har tenkt til å bli i den lenge. FABULERINGER som utstillingen heter er vel verdt å se, den står til 24. november.

EINAR NILSSON er ikke snauere enn sin ovennevnte karrierepartner når det kommer til prosjektsigneringer og utallige gjøremål i det spenstige segmentet. I tillegg til tv produksjoner har Einar alltid jobbet med restaureringsoppdrag, og han er en allsidig håndverker og kunsthåndverker. De fleste kjenner han også som eksperten på tapetsering! For tiden er han aktuell med “Nytt Liv i Gamle Hus” (Altibox X), Fjellhytten på TV2 og fra 1. desember på NRK kan vi se han i 24- stjerners julekalender. Intet mindre.

Duoen er allerede godt kjent med Mellomrommet. På nyåret sjekker de inn på ordentlig, og 17. januar inviterer vi til vernissage hvor også kunstnerpar som Lasse Berntzen / Julain Berntzen og Bodil Friele/ Cecilie Galtung Døsvig skal presenteres.

Følg oss gjerne på instagram for hyppige oppdateringer: @mellomrommet_kronstadparken.

Hjertelig velkommen innom! //Trude Vaaga, Sosiolog og kunstformidler

IRIS APFEL I MELLOMROMMET

Hvem har vel ikke latt seg begeistre av Iris Apfel og hennes uimotståelige ekstravagante stil? Det er ikke vanskelig å forstå at «More is more, and less is a bore» var hennes motto når man ser på de utallige vakre bildene som florerer av henne på digitale flater. Men ikke alle kan skilte med en egen tolkning av henne, slik Mellomrommet i disse dager kan, signert den dyktige billedkunstneren, Allen Vedeler. Og under ukens vintagemarked i regi av Bara Eiendom, ble det perfekt å ha henne med!

Mixed media på lerret. Iris Apfel tolket av billedkunstner Allen Vedeler ( Allen ART). Verket er utstilt i Mellomrommet fremover.

Design- og moteikonet Iris Apfel. Kilde: Vogue. Apfel døde 102 år gammel i mars 2024.

Apfel har jobbet med design, interiør og mote i en årrekke. Med sine karakteristiske runde briller og store smykker har hun delt inspirasjon til sine mange følgere på instagram. At billedkunstner Vedeler har valgt å tolke henne er veldig kult, og vi viser verket stolt hos oss i Mellomrommet.

Allen Vedeler er grafisk designer og billedkunstner med en helt særegen strek. Han har bl a stilt ut på Kunsthuset Wendelboe, og er kjent for å male verk som er svært dagsaktuelle og som gir rom for spennende tolkninger. Nå har han akkurat hengt opp tolkningen sin av moteikonet Iris Apfel hos oss på Mellomrommet i Kronstadparken. Vel verdt turen.

Denne uken er det også vintagemarked arrangert av Katrine Tordal i Bara Eiendom - hallen bugner av klær, sko og accessories - og svært god kunst på veggen! Fredag 8. november er hallen åpen fra kl 9 - 15.

NY SESONG LANSERING

ENDELIG: Ny sesong for prosjektet “To kunstnere - ett lerret” står for tur i Mellomrommet, Kronstadparken, og vil strekke seg i tidsperioden fra desember i år til juni 2025. Det er med stort engasjement at vi selger all kunst som skapes i hallen vår for å bidra til visuelle løft ved Haukeland Universitetssjukehus. All inntekt går uavkortet hit øremerkes tilpasset utsmykning. Sjekk ut de fantastiske kunstnerne vi har fått med oss denne sesongen. Oversikt nederst!

Det er en kjent problemstilling at kunst og prioritering av gode visuelle landskap i sykdomsforløp er nedprioritert. Vårt store helseforetak er ingen unntak. Å løfte dette problemområdet frem, og å se det som en viktig del av helhetlig byutvikling, er ikke bare effektfull for mange voksende pasientgrupper, men det vil ha positive ringvirkninger i alle tenkelige samfunnsledd - etisk, sosialt, faglig og økonomisk. På bildet er Trude sammen med to av profilene, Kjersti Bergesen og Einar Nilsson (kjent fra bla Tid for hjem/TV2). Foto: Tove Lise Mossestad.

KUNSTNERPROFILER FOR NY SESONG:

Ståle Gerhardsen / Manuel Portioli / Karl Bird / Arild Instanes / Lasse Berntzen / Julian Berntzen / Thomas NeslandOlsen / Vegard Blomberg / Bodil Friele/ Cecilie Galtung Døsvig / Kjersti Bergesen / Einar Nilsson.

Første kunstnerpar, Bodil Friele og Cecilie Galtung Døsvig, har oppstart 9. desember og vi har selvsagt hallen åpen for alle som vil komme innom og oppleve spennende kunstnersamarbeid. Følg oss på instagram for detaljer: @mellomrommet_kronstadparken. Første vernissage blir fredag 17. januar. Mer info. kommer.

// Trude Vaaga, kunstsosiolog. På vegne av Bara Eiendom.

KUNST VED HAUKELAND UNIVERSITETSSJUKEHUS

Gode estetiske rom bringer med seg større verdighet og flere positive egenskaper (Ref. Brown, 1986). Man trenger ikke fremlegge pålitelig forskningsdesign for å forstå at Haukeland Universitetssjukehus har behov for betydelige visuelle løft til nytte for pasienter, pårørende og ansatte. Jeg ser frem til nok en sesong i Mellomrommet sammen med Bara Eiendom og Ingse Galtung Døsvig, hvor vi sammen med kunstnere skal arbeide for bedre estetikk i spesialhelsetjenesten vår.

Årsprosjektet «To kunstnere - ett lerret» i Mellomrommet, Kronstadparken, bidrar til visuelle løft ved Haukeland Universitetssjukehus. En ny sesong står for tur og vi gleder oss. Prosjektet lar seg gjennomføre med Bara Eiendom, og adm. direktør Ingse Galtung Døsvig (t.h), med på lag. Hallen i Inger Bang Lunds vei 16 vil fylles med kunstnerarbeider gjennom en ny sesong. Det er verdifullt at Ingse har et fremoverlent blikk på kunstens sentrale rolle i det offentlige rom. Spennende er det at hun skrev sin masteroppgave med fokus på hvordan gode omgivelser har betydning i et pasientforløp.

På en eller flere måter i løpet av livet er du og jeg og de vi kjenner knyttet til spesialhelsetjenesten - enten som pasient, pårørende eller ansatt. Gode visuelle forhold i offentlige helserelaterte rom er derfor formålstjenlig for oss alle. Ved å gi penger, i stedet for kunst, legger vi til rette for en utsmykning som tilpasses omgivelsene. Vi håper at dette er starten på en større visuell helhet i behandlingsrom, inngangssoner og ventekorridorer (En slik filosofi er imidlertid prisgitt et våkent kunstutvalg ved sykehuset som forvalter pengegaver godt. Det er en diskusjon jeg vil komme tilbake til).

Du eller din bedrift kan bidra ved å kjøpe et eller flere av disse spesielle kunstverkene som stadig utvikles - all inntekt fra salget går nemlig uavkortet til utsmykning ved sykehuset. Besøk oss i Inger Bang Lundsvei 16.

Prosjektet er utviklet og ledes av undertegnede og økonomisk muliggjort av Bara Eiendom.

// Trude Vaaga, sosiolog og formidler. For mer informasjon ta kontakt: 980 16 296

NYTT SAMARBEID

Det er en stor glede å lansere et nytt samarbeid i Mellomrommet, Kronstadparken. Sammen med den dyktige galleristen fra Galleri Geo, Rebekka Thistel, skal jeg gjennomføre neste sesong av prosjektet “To kunstnere - ett lerret”. Sesongstart er straks i gang (desember), og promotering av et nytt knippe modige kunstnere som har takket ja til å delta skjer også i disse dager. Les intervju med Rebekka under bildet.

Rebekka Thistel fra Galleri Geo (t.v) har takket ja til å være min medkurator for neste sesong av To kunstnere - ett lerret. Sesongen strekker seg fra desember i år til juni 2025. All inntekt fra prosjektet, som vil ha sin store salgsutstilling 13. juni, går fremdeles til Haukeland Universitetssjukehus øremerket tilpasset kunstinnkjøp. Det hele er en samproduksjon mellom Bara Eiendom og Tendens / undertegnede. Foto: Tove Lise Mossestad.

HVEM: Rebekka Thistel, gallerist hos Galleri Geo i Bergen sentrum. Bachelor i Fine Art fra Manchester. Fra Bulandet, men bodd i Bergen siden 2018.

Hva betyr kunst for deg?

Kunst har vært en del av hele livet mitt. Kunst er med på å utvide hodet, på godt og vondt. Det viktigste er at jeg får hentet inn andre perspektiver, ikke bare mine egne.

Hva tenker du om prosjektet To kunstnere - ett lerret?

Det er utrolig spennende å få være med på å utfordre kunstnere. Det er jo umulig å si på forhånd hva resultatet blir. Jeg ser særlig frem til å få et blikk på kunstnere i et så “personlig rom” som det dette prosjektet inviterer til. Det er veldig sårbart dette her og jeg synes kunstnerne er modige.

Rebekka Thistel fra Galleri Geo i Bergen Sentrum er klar for å være medkurator i Mellomrommet og elsker den uforutsigbarheten som prosjektet legger opp til. Så har hun også solid bakgrunn som gallerist, hun er den som gjør alt i det fantastiske sentrumsgalleriet når utstillinger skal opp og frem.

Hvorfor sa du ja til å være medkurator?

Rett og slett fordi det er så mye lærdom også for oss betraktere. I tillegg har jeg fulgt med på Mellomrommet en stund, som jeg synes har noen spennende kvaliteter som matcher for Galleri Geo.

Du har lovet å ta med deg kunstnere fra Galleri Geo, hva tenker du om det?

Det blir så morsomt å oppleve kunstnere jeg har kjent over lang tid i en slik setting som dette. Jeg kan jo røpe at jeg har satt sammen to kunstnere med svært sterke respektive signaturer, også rent fargemessig. Det blir fullstendig uforutsigbart for dem å treffes, og nettopp det trigger meg. Jeg har tro på dem sammen nettopp fordi de må bryte noen grenser for å finne et fellesskap. De har begge fantastisk energi som speiles i det de gjør.

Rebekka Thistel med bilde av Ingri Egeberg i bakgrunnen. Verket er for salg i Mellomrommet.

Kan du si hvilke kunstnere du har med deg?

Ja,jeg kan jo røpe at Manuel Portioli er en av dem. Det er en sterk kunstner som jeg mer enn gjerne presenterer i Mellomrommet.

Følg oss videre i prosjektet. Vi gleder oss!

//Trude Vaaga / Kunstsosiolog, Bara Eiendom.

ER BYUTVIKLING VAKSINE MOT ENSOMHET?

Appell av Trude Vaaga, i forbindelse med halvdagskonferanse om byutvikling “Den nye byen” 25. okt. 2024

KJÆRE ALLE SAMMEN: Felleskapet er nerven i all menneskelig trygghet. Når en voksende ensomhetstrend har fått innpass blant oss, så er det all grunn til alarmering. Vi kan med enkle søk orientere oss om at hele 44 % i Norge kjenner seg ensom i mer eller mindre grad. På tvers av alder og særlig blant unge (verdensdagen.no). Det er viktig å skille mellom ensomhet og det å være alene. Mange kan ha det utmerket alene og det er ofte en selvvalgt situasjon. Ensomhet er derimot vonde følelser som oppstår når en person opplever at den sosiale kontakten er mindre enn man ønsker seg og har behov for (Store Norske Leksikon/snl.no).

En del av det vi ser av dystre samfunnstrekk som selvmord, kriminalitet, vold, psykiske lidelser og rusbruk for å nevne noe, har rot i ensomhet.  Så har ensomhet også fatale følger rent somatisk. Ifølge den britiske økonomen og forskeren Noreena Hertz er det mer skadelig å være ensom enn å røyke 15 sigaretter per dag («Ensomhetens århundre», 2020). Det stresset som ensomhet utsetter kroppen vår for øker vår dødelighet med 26%, referert fra den norske forfatteren Hilde Østbye («Kart over ensomheten», 2022).

BYUTVIKLERERS MAKT: Som mennesker er vi en del av en større helhet, og vi agerer i de systemene samfunnet serverer oss. Ensomhet må derfor bekjempes strukturelt.

Den endringsmakten som byutviklere samlet sett besitter på systemnivå  er derfor uvurderlig. Og den tverrfaglige kraften som er mulig å etablere, må etableres for det den er verdt. I denne byen er det flere fagfelt enn bare de opplagte som har en genuin innsikt i folks lengsler, i folks liv. De kan målrettet være med å bygge byen. Enhver byutviklers “flørt” med markedet for egen vinning skyld blir venstrehåndsarbeid. God byutvikling forutsetter en etisk forståelse blant samtlige bidragsytere og en verdsettelse av et kollektiv VI.

ENSOMME FELLESSKAP – EN TRANSPARENT UTFORDRING: På bildet over ser vi mennesker i flokk, men la det være en viktig påminnelse om at her er ensomme mennesker i mengden. I dag kan ensomhet nemlig utfolde seg transparent/usynlig, og ikke nødvendigvis i form av fysisk ekskludering fra det sosiale. Det er lett å sove i dette, og å se forbi dystre rapporter. Det må vi ikke la skje.

Ingen idehåndbok for byutvikling vil være fullgod om den utelater tiltak for bekjempelse av ensomhet. Hver byggekloss må være tuftet på en utstrakt forståelse for hvordan menneskemaskineriet fungerer og hvordan nye samfunnstrekk har påvirket oss. Først da vil sunne elementer som f eks minimale klimaavtrykk, materialiteter, design, funksjon, grønne soner, sosiale fellesskap og gjennomtenkte arealdisponeringer ha en forebyggende og bærekraftig virkning.

PREMISSENE FOR SAMHOLD HAR ENDRET SEG - WHATS IN IT FOR ME

Så hva har nye samfunnstrekk gjort med med oss? Hvorfor opplever vi ensomhet?

Det mest essensielle å merke seg er: I dag har premissene  for samhold endret seg radikalt hvor de solidariske verdiene som ligger i fellesskapet tappes i møte med moderne samfunnstrekk.

Sagt på en annen måte har vi distansert oss fra nerven i kulturarven vår, selve dugnadsånden. Fra å spørre oss; Hva kan vi bidra med?, så spør vi oss i dag, og på selvrealiserende vis: Hva kan jeg få? 

Relasjonene våre er dermed ikke betingelsesløse lengre. Vi presterer i møte med hverandre,  og  blir sliten. Lege og terapeut Audun Myskja kaller det nyslitenhet  (A-Magasinet nr 33, 2020). Og vi tror vi trenger utallige former for «me time».

Vi spørre oss hva kapitalisme, individualisme og egeninteresse har gjort med oss som mennesker og som samfunn. La meg dra dere gjennom noe:

Vi har gjennom tiår etter tiår blitt oppfostret av et Norge til å være «best i alt», og helst innen idrett og det akademiske. Så har norsk skole nedprioritert estetiske- og praktiske fag til fordel for et teoristyrt klasserom.

Vår medfødte kreativitet avlæres med andre ord på veien inn i voksenlivet. Dette betyr at skolen, i stedet for å være en demokratisk og samhandlingsorientert dannelsesplass, ser elevers kompetanse  som råvare i et økonomisk vekstperspektiv. Vi blir lært til å konkurrere om å være best og  å presterer for egen vinning ( Bergens Tidende, mars – 24, «Slik ble norsk skole ødelagt», ved Herner Sæverot og Glenn Egil Torgersen, Professorer i pedagogikk).

Videre har materialisme gjort sitt. Sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen sier at vi har lullet oss inn i en form for kulturell glasur («Syv meninger med livet», 2022). Og han har nok rett i dette. I dag har vi nemlig en tendens til å  dyrke kun den positive delen av det å være menneske. Vi assosierer  lykke med et rikt liv. Og når motbakkene kommer har vi ingen verktøy. Den prisbelønte forfatteren Mark Manson sier at vi har glemt at livet stinker av og til, og at vi er blitt eksperter på å dekke over livets ubehageligheter («Den edle kunsten å gi f**en, 2019). Else Koss Furuseths opprør mot lykkesamfunnet har i så måte vært befriende for det norske folk.  Det må være lov å ha det jævlig, har hun mang en gang uttalt i offentligheten.Det hele får meg til å reflektere over livsvisdommen man ofte kan finne hjemme hos eldre mennesker, innfelt i glass og ramme: «Her er gleder og sorger». Det er noe i dette som vi kanskje må hente tilbake?

TEKNOLOGIENS IRRELEVANSE: Så har teknologiens utvikling også en bakside. At falske nyheter er blitt til ekte sannheter er problematisk. Vi benytter f eks snap chat og tik tok over en lav sko. En av våre fremste kommunikasjonsrådgivere, Hans Petter Nygård Hansen, mener vi er i ferd med å more oss til døde, og at vi slik er blitt kunnskapsreduserte (Podcast, Podimo, Fredrik Græsvik). Vi trekkes mot sosiale medier,  klick bait journalistikk og idiotalgoritmer, sier han.

Oppi dette, og som jeg mener er det aller verste,  truer en moralistisk årevåkenhet stemmene våre og således demokratiet vårt. Mangfold applauderes ikke lengre. Vi skal være så like, og tråkker man utenfor “normalen” kan det ha sin pris. I sosiale medier trigges vi til å gjøre regnskap over andres livsførsel. Vi harselerer med hverandre på individnivå med en stemplende kommunikasjonstaktikk fremfor å konstruktivt rette blikket systemkritisk der de fleste debatter selvsagt hører hjemme. Dette polariserer oss.  Når vi burde stille opp for hverandre, vegrer vi oss. Vi er redd for å tape ansikt. Den kontroversielle redaktøren i Subjekt, Danby Choi, er inne på det når han sier at vi er så konsensusdyrkende i dette landet at vi har glemt at uenighet og en variasjon av meninger er det som fører verden videre («Kanseller meg hvis du kan», 2023).

Det er et problem når variasjonen av menneskeheten ikke verdsettes lengre. Jeg spurte en elektriker her om dagen hva han mente var veien til en god by. Han svarte umiddelbart: Romslighet. I Bergen har vi nylig hatt en diskusjon om Walk of fame nede i Nøstegaten. Og jeg må innrømme å ha undret meg: Kunne vi ha hatt to tanker i hodet samtidig i denne saken? Jeg elsker bergensk scenekunst og Helge Jordal er fremst av dem alle. Men jeg vet at jeg kan hente håp på vegne av tusenvis av kreftpasienter når personer med en større kommersiell integritet gir millionvis av kroner  til forskning. Det er ikke sikkert at jeg elsker Jon Fredriksen på samme måte som jeg elsker Jordal. Men må det ene utelukke det andre?

Jeg er utrolig takknemlig for denne variasjonen av mennesker som samfunnet gir oss. Samtidig innser jeg at mangfoldet må vernes om mer enn noen gang. Det nytter ikke at kjente stemmer løfter frem verdien av toleranse i det offentlige ordskifte, om ikke disse stemmene bærer i praksis. Da kan det tvert imot medbringe en tilsynelatende tro som sløver vårt arbeid for et inkluderende fellesskap.

 FOT I BAKKEN – LA OSS VÆRE ORDINÆRE

Sosiolog Emile Durkheim har sagt at solidaritet er avgjørende for at et samfunn ikke skal gå i oppløsning. Med de ord vil jeg si vi har en jobb å gjøre som byutviklere. Hva kan vi så gjøre? Hvordan skal vi tenke?

Det hevdes ofte at teknologi er den nye oljen. Hva om vi heller sier at det å tenke er den nye oljen? Kunne vi klare å ta tilbake kunnskapen vår, selve tankekraften som gjør at vi kan sortere og forvalte tidsånden bedre?

Forfatteren av romanen «Den fagre nye verden» Aldous Huxley advarte oss allerede tilbake i 1932 mot teknologiens bakside og hvor maktesløse vi kan bli av den. Huxley ber oss tenke selv, reflektere mere, og ikke la oss miste hodet i all irrelevansen.  

Arkitekt Knut Hjeltnes oppsummerer i grunn mine foregående refleksjoner om hva vi mennesker lengter etter i en enkel setning: Vi mennesker har helt glemt å være ordinære.

Pandemien var en vekker for oss, og gav oss en påminnelse. Vi viste at vi skattet livet på hjemmebane høyt. Vi kjente glede ved å lage noe med hendene, se noe bli til. Puslespillsalget gikk til værs og Facebook var proppet med stolte mennesker som hadde laget sitt første surdeigsbrød. Margret Olins «Fedrelandet» viser med sin enorme publikumsrespons at vi søker dette upolerte,  ekte ved livet mer enn noen gang.

Jeg er enig med sosialantropolog Thomas Hylland Eriksen når han sier at det er på tide å rekonstruere forståelsen av det å være menneske. Nå er vi ferdig med bruk og kast, sier han.

Et aktuelt spørsmål kan f eks være: Hvordan kan vi relansere  de estetiske- og praktiske fagene i et moderne formspråk slik at vi kan trigges til å nære det kreative, og som vil føre oss nærmere naturen, oss selv og hverandre? Arkitekter og utbyggere kan spille en sentral rolle i nettopp dette. Det handler om å ta tilbake verdien av prosessarbeid, og slik etablere en større respekt for hvordan ting henger sammen. Det er i dette sjiktet vi som mennesker kan bli gode på å realitetsorientere oss - et viktig verktøy for innsikt og handleevne.

Kan vi lage håndverkskafeer i våre urbane bymiljøer? Se bare den digitale veven som nå er i spennende fremmarsj, hvor innovative materialvalg utforskes og nye mønstre kan benyttes. Et  vakkert eksempel på hvordan det gamle møter det nye. Hvordan kan vi støtte kunstfeltet og denne kreative retningen mere? 

Så til den digitale overfloden vi slites med.Hvordan kan vi som by integrere teknologi på en slik måte at vi mennesker kan stå i sentrum for den? Hvordan lære oss å være mer kildekritiske, og ikke minst være bedre i stand til å kritisk velge medier. Hvordan kan vi trigges til å lese førstehånds journalistikk igjen, og sortere ut det vi ikke kan stole på? Kan vi støtte tillitsfulle mediehus på en eller annen måte? Kunne vi laget en delekultur dem i mellom for å gi dem et sterkere nedslagsfelt? Hvordan nære intellektet vårt? Bli mer interessert i kunnskap? Nygård Hansen mener at podcast er et undervurdert medium. Kunne vi lage byrom med podkastsentre, ikke bare for å lage egen pod, men for å tilgjengeliggjøre et mangfold abonnementer og engasjere til aktivt bruk? Jeg vet at Bara Eiendom har dette på skisseblokken  for sitt nye spennende bygg - LINK - som ferdigstilles i 2026. Det applauderer jeg. Men vi trenger en hel by til å tenke i denne retningen.

Foto: Pernille Sandberg.

I mine prosjekter benytter jeg ofte dette fotografiet for å illustrere at det er lett å overse menneskers sårbarhet i dagens samfunn. Den usynlige nakken vår beskriver hvordan livets ubehageligheter ligger skjult. Nakken bærer sorger, godt gjemt i synet av en sterk rygg og et hevet hode.

En forsker minnet meg på en gang at livet er uhelbredelig. Å forvalte følelser knyttet til denne uhøvla sannheten er avgjørende for at vi skal klare å stå i den. I dagens samfunn har man lett for å hoppe bukk over følelser, og man står fattigere i møte med det vanskelige. Vi trenger systemer som favner om oss, også i dette eksistensielle terrenget.

Det gjorde meg opprørt å lese om Sola Kommunes beslutning tidligere i år om å fjerne kunstverket til minne om 12 år gamle Emely Frantzen som døde i selvmord etter årelang mobbing. Begrunnelsen til kommune var at de ville skjerme innbyggerne for vonde følelser, og at de måtte komme raskest mulig tilbake til normalen (Dagbladet, 23. april-24).

 Jeg blir trist over dette, men det forbauser ikke. Det føyer seg i inn i mye av det man kan se i  norsk lederkultur når det kommer til å løse alvorlige situasjoner.

I noen av mine viktigste prosjekter hvor jeg bl a jobber med norsk kreftbehandling og fraværet av en målrettet psykososial oppfølging i et forløp, samt ruspolitiske saker knyttet til ungdom, glimrer et forebyggende fokus med sitt fravær.

Jeg lar dette være mine siste ord i denne omgang- om hvordan skadereduksjon på store samfunnsutfordringer aldri er en fullgod løsning. Ikke på ensomhet, og ikke på noen negative situasjoner som gjør mennesker vondt. Det er etisk uakseptabelt, og i et samfunnsøkonomisk perspektiv så taper vi. Det er ingenting å vinne på overfladisk ledelse. Og som innovativ by er vi simpelthen for god til det.

//Trude Vaaga, Sosiolog og kunstformidler.

Appellen ble holdt på konferansen “ Den nye byen” til Bara Eiendom og Bergen Næringsråd fredag 25. oktober 2024 / Problemstilling: Hvorvidt kan byutvikling være vaksine mot ensomhet?